12 Falacias sobre Presentaciones (Parte 1)

La cosa más importante que los presentadores deben aprender es que la manera de comunicarnos con los demás ha cambiado en los últimos 50 años. Organizaciones y presentadores DEBEN aprender como vivir y comunicar con elegancia en el siglo XXI NO en el siglo XX! Sin embargo, hay mucha gente que tiene miedo de cambiar y aprender habilidades y técnicas nuevas!

Falacia 1:     Una Presentación es el lugar para una larga y detallada, comunicación llena de información.
Incorrecta!:     Una Presentación es el lugar para conceptos. Una reunión con diapositivas es para un análisis de detalles. Cada una es una actividad comunicativa con diferentes reglas y expectativas implícitas y explícitas.

Falacia 2:     Una presentación larga significa mejor presentación.    
Incorrecta!:    Si no puedes comunicar tu mensaje en 20 minutos (max) no puedes hacerlo en 2 horas!

Falacia 3:    Mucho texto escrito ayuda a la audiencia.
Incorrecta!:     Una Presentación no es una clase magistral de lectura. Si tu Presentación es mayoritariamente texto, conviértelo en un PDF y envíalo por coreo electrónico a los asistentes y ahorrarás tiempo y esfuerzo para todos. La gente lee a su propia velocidad, sin embargo, escuchan a la velocidad del habla de la persona que les habla.

Falacia 4.     La audiencia deber participar verbalmente / Activamente en la Presentación!
Incorrecta!:    Una Presentación es una comunicación en sólo un sentido: desde el presentador hacia la audiencia. Si es bi-direccional, es una reunión con diapositivas. Las  Presentaciones NO son “participativas”, los asistentes deben participar MENTALMENTE – formulando y resolviendo hipótesis sobre el contenido de la Presentación.

Falacia 5.     Hacer preguntas a la audiencia estimula su participación / interés.
Incorrecta!:     Las preguntas a la audiencia frecuentemente llevan al presentador por un paseo de los cerros de Úbeda desde dónde es difícil  volver. La Presentación se convierte en una serie de diálogos entre presentador y el que pregunta y  aburre a los demás asistentes. Las únicas preguntas que deben salir son “Preguntas retóricas” que hace y contesta en el acto el presentador.

Falacia 6.     El lenguaje verbal / escrito es la parte más importante de la Presentación.  
Incorrecta!:     Recuerda… La comunicación no verbal lleva una gran parte del contenido del mensaje comunicativo. Dando vueltas a la sala, el baile “hacia delante / hacia atrás” suministra mucha información subconsciente a la audiencia que influye sobre su percepción de tu honestidad, profesionalidad y conocimientos, y afecta sus decisiones sobre tu Presentación.

(c) Ian Brownlee, Brownlee & Associates S.L., 2010

Página bilingüe: http://www.brownlee-associates.com

Acerca de ianbrownlee

Ian Brownlee, the founder of Brownlee & Associates has been actively involved in the field of interpersonal & transcultural communication since 1977. He has worked in universities and companies in the following countries: Laos, Thailand, Hong Kong, Korea, Japan, Singapore, Saudi Arabia, France, Italy, England, The United States of America & Spain, as a teacher, university lecturer, trainer, researcher & consultant. In addition, his experience in living in these countries, and studying the language & communication and interaction styles of each has aided him in reaching a real understanding of intercultural and transcultural differences and how to resolve them. Ian Brownlee has various masters degrees from British Universities: One in Linguistics & Teaching English Overseas from Manchester University, one in Training & Development with a specialization in the area of Communication and Adult learning awarded by the University of Sheffield. He has also gained professional qualifications in Psychotherapy & Hypnotherapy from various professional organizations. During his university career he has also studied elements of Sociology, Organizational psychology, Educational psychology, Psycholinguistics and Kinesics. He is a licensed Practitioner, Master Practitioner, and Master Trainer in NLP. as well as being a trainer in Ericksonian Hypnosis. He is a member of a wide range of professional organizations involved in Training, Applied Psychology, Hypnotherapy & Ericksonian Hypnosis, Psychotherapy, Interpersonal Communication & Cross-cultural Communication. He is also recognized by the Program on Negotiation, Harvard University, as a Negotiation Skills Trainer & Mediator and has been a collaborator on various projects with the program, and as such is in great demand as a negotiation consultant for some of the largest multinationals operating worldwide. His wide experience gained in multinational organizations in positions such as Director of Training, Communications Consultant and Negotiator / Mediator has helped many people to learn and apply new methods of negotiating skills and advanced communication techniques both in their private and professional lives. He has published various articles & books related to the field of interpersonal communication and he is the author of all the courses taught by Brownlee & Associates. He has lived and worked in Spain since 1985, initially as a trainer / Special Assistant in a multinational pharmaceutical company and then as the Training Manager for a multinational company involved in Clinical Analysis & Nuclear Medicine. Brownlee & Associates was formed in 1991 and currently has a small, highly-trained staff. While based in Madrid, courses are given world-wide either in English or Spanish. Brownlee & Associates currently work with leading international companies in the areas of pharmaceuticals , Information systems, luxury products, food & beverages, etc.
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