Tratando con Lenguaje o Comportamiento no Deseado.

Una pregunta para utilizar cuando estés tratando con lenguaje o comportamiento no deseado.
Todos hemos estado en situaciones en las que alguien está diciendo algo daniño, grosero o se comporta de una manera que no nos gusta. Nuestra respuesta normal muchas veces es  “Pelear o huir”: Discutir con ellos, intentar convencerles de que están equivocados, enfadarnos, o utilizar un rango de otras técnicas como apelar a sus emociones, etc. Estas tácticas / técnicas normalmente no funcionan. Nuestra otra opción es salir de esta situación: levantándonos y marchandonos. Los dos tipos de respuestas significan que la comunicación está rota. Los grandes comunicadores no permiten que esto ocurra!

En estas situaciones, mi recomendación es:
“¿Qué pretendes conseguir con ….. (comportamento no deseado)? + mirada directa.
Ej.:     “Qué pretendes conseguir hablando conmigo de esta forma?
“¿Qué pretendes conseguir comportándote de esta forma?
“Me gustaría saber que pretendes alcanzar (haciendo….)?

Nota: NUNCA digas lo que piensas que son sus razones. Haz la pregunta y CÁLLATE, mírales y espera su respuesta. Repite la misma pauta hasta que ellos contesten la pregunta.

Cuando discutes con alguien, subconscientemente, está implícito que su comportamiento o lenguaje tiene alguna base en hechos reales – Si no la tuviera, no estarías discutiendo o en desacuerdo con ellos! Si NO discutes con ellos, estás implícitamente aceptando su comportamiento. Cuando haces esta pregunta no estás aceptando ni rechazando su comunicación, estás forzándoles a hacer un análisis introspectivo de su propio comportamiento. Prueba la técnica tres veces en tres situaciones distintas y ve qué pasa.

Lenguaje no -productivo:

La palabra “¿Porqué?” tiene el significado implícito y subconsciente de que la otra persona debe justificar algo “malo” que ha hecho o dicho.

Ej., ¿Porqué has llegado tarde hoy?”

Significado: Justifica porqué has llegado tarde hoy.

Resultado: La otra persona siente que está siendo atacada. Sabemos todos que “la mejor defensa es un buen ataque”, el resultado frecuentemente es una discusión acalorada o muy emotiva que puede destruir relaciones.

Alternativas Elegantes: Preguntas ocultas.
– Me gustaría saber las razones por las que…
– Tengo curiosidad por saber lo que hay detrás de XYX
– Me pregunto los motivos para …
– Sería interesante saber cómo decidiste …
– Me pregunto cómo has decidido…
– Ayúdame a entender la razón por la cual…
– ¿Cómo es que…?

(c) Ian Brownlee, 2010

Página bilingüe: http://www.brownlee-associates.com

Acerca de ianbrownlee

Ian Brownlee, the founder of Brownlee & Associates has been actively involved in the field of interpersonal & transcultural communication since 1977. He has worked in universities and companies in the following countries: Laos, Thailand, Hong Kong, Korea, Japan, Singapore, Saudi Arabia, France, Italy, England, The United States of America & Spain, as a teacher, university lecturer, trainer, researcher & consultant. In addition, his experience in living in these countries, and studying the language & communication and interaction styles of each has aided him in reaching a real understanding of intercultural and transcultural differences and how to resolve them. Ian Brownlee has various masters degrees from British Universities: One in Linguistics & Teaching English Overseas from Manchester University, one in Training & Development with a specialization in the area of Communication and Adult learning awarded by the University of Sheffield. He has also gained professional qualifications in Psychotherapy & Hypnotherapy from various professional organizations. During his university career he has also studied elements of Sociology, Organizational psychology, Educational psychology, Psycholinguistics and Kinesics. He is a licensed Practitioner, Master Practitioner, and Master Trainer in NLP. as well as being a trainer in Ericksonian Hypnosis. He is a member of a wide range of professional organizations involved in Training, Applied Psychology, Hypnotherapy & Ericksonian Hypnosis, Psychotherapy, Interpersonal Communication & Cross-cultural Communication. He is also recognized by the Program on Negotiation, Harvard University, as a Negotiation Skills Trainer & Mediator and has been a collaborator on various projects with the program, and as such is in great demand as a negotiation consultant for some of the largest multinationals operating worldwide. His wide experience gained in multinational organizations in positions such as Director of Training, Communications Consultant and Negotiator / Mediator has helped many people to learn and apply new methods of negotiating skills and advanced communication techniques both in their private and professional lives. He has published various articles & books related to the field of interpersonal communication and he is the author of all the courses taught by Brownlee & Associates. He has lived and worked in Spain since 1985, initially as a trainer / Special Assistant in a multinational pharmaceutical company and then as the Training Manager for a multinational company involved in Clinical Analysis & Nuclear Medicine. Brownlee & Associates was formed in 1991 and currently has a small, highly-trained staff. While based in Madrid, courses are given world-wide either in English or Spanish. Brownlee & Associates currently work with leading international companies in the areas of pharmaceuticals , Information systems, luxury products, food & beverages, etc.
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